Als grote bedrijven, universiteiten of overheden worden getroffen, wordt het breed uitgemeten in de media. Maar helaas hebben ook steeds meer reguliere scholen ermee te maken: cybercriminaliteit. Oftewel hackers die via een digitaal ‘achterdeurtje’ uw servers, computers, smartphones en tablets binnensluipen, bijvoorbeeld om uw systeem te gijzelen. Natuurlijk kan het weer worden vrijgegeven, maar alleen tegen betaling. Dan hebben we het tegenwoordig al snel over duizenden euro’s (te voldoen in bitcoins). Niet betalen is nauwelijks een optie: uw school moet verder.

SAM

Ik heb toch een virusscanner?

Virus- en malwarescanners houden veel tegen, maar niet alles. Bovendien zijn cybercriminelen continu op zoek naar kwetsbare plekken in uw systeem. In dit kat- en muisspel loopt uw beveiligingssoftware altijd net iets achter de feiten aan. En hackers zijn niet kieskeurig: ze zien wel bij wie ze kunnen binnendringen. Als ze eenmaal binnen zijn, kunnen ze enorm veel schade aanrichten. Dat geldt ongetwijfeld ook voor uw school.

Inbraakalarm tegen ongewenst bezoek

Gelukkig is er een oplossing: SAM.

SAM is een nieuw innovatief product, dat alle in- en uitgaande verkeer op uw servers, computers, smartphones en tablets monitort en checkt. Zodra SAM verdachte bewegingen detecteert, wordt u meteen gewaarschuwd. Inderdaad: als een soort inbraakalarm. En net als bij het inbraakalarm kunt u dan onmiddellijk maatregelen nemen. SAM onderscheidt vijf dreigingsniveaus: van mailtjes met mogelijk schadelijke inhoud of onverwachte interacties in dropboxen tot en met regelrechte pogingen om uw systeem over te nemen. Overigens: SAM ziet alles, maar is volledig AVG-proof*.

* Algemene Verordening Gegevensbescherming.

Rob du Chatenier (directeur ICT adviesbureau F&G): “Mensen denken dat ICT-bedrijven immuun zijn voor hackers. Niet dus. Toen ik SAM had geïnstalleerd, bleek een dubieuze Chinese server ’s nachts contact met ons systeem te hebben gehad. Daar had ik zonder SAM niets van gemerkt. Gelukkig waren we er op tijd bij, want je kunt ervan uitgaan dat er anders dingen waren gebeurd die je niet wilt.”

Bel nu voor een maatwerkgesprek

Wilt u ook met SAM uw onlineveiligheid en bedrijfszekerheid optimaliseren, neem dan contact op met ICT@School voor een vrijblijvend maatwerkgesprek over de mogelijkheden (0316 - 444 007). U kunt bij ons terecht voor een SAM-maandabonnement, maar ook het monitoren en/of de probleemoplossing bij ons neerleggen. Wat u wilt!