IDYIA-TAAKFOLIO

Met IDYIA – Taakfolio maakt de leerkracht in korte tijd voor iedere leerling een individuele weektaak waarbij gedifferentieerd kan worden in aanbod en mate van zelfstandigheid. Hierbij heb je als school de keuze om het lesaanbod per vakgebied in 8 niveaugroepen te clusteren of je kiest voor maatwerk en maakt voor iedere leerling een individuele weekplanning.

LEERLING

Door leerlingen meer vrijheid te geven, kunnen zij eigen keuzes maken en ontwikkelen zij een actieve werkhouding. Met IDYIA – Taakfolio kunnen leerlingen zelfstandig, het door de leerkracht aangereikte werk, inplannen en verwerken. IDYIA – Taakfolio zorgt ervoor dat leerlingen zelfregulerend worden en goed voorbereid zijn om aan de slag kunnen met het werk en niet afhankelijk zijn van de tijd van de leerkracht. Daarnaast geeft IDYIA – Taakfolio leerlingen de regie over hun eigen leerproces. Met behulp van reflectietools leert de leerling naar zichzelf kijken. Deze manier van werken stimuleert het probleemoplossend denken van leerlingen.

REFLECTIE

Binnen IDYIA – Taakfolio reflecteren leerlingen het gemaakte werk, waardoor de leerling uiteindelijk ook zijn eigen leerproces reflecteert. Kinderen leren tijdens het reflecteren zichzelf vragen te stellen als; wat heb ik geleerd? Hoe doe ik het in vergelijking met de vorige keer? En hoe heb ik het ervaren? Na het reflecteren kan de leerling weer nieuwe doelen en leeractiviteiten vormen. Het opstellen van nieuwe doelen leidt tot interactie.